کیفیت در ردای جذابیت | بررسی گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 12

همه ما این روزها یک گوشی هوشمند داریم تا در هر زمان و مکانی بتوانیم به سیلی از اطلاعات دست پیدا کنیم. یکی از شرکت‌های که با عرضه هر ساله محصولات‌اش به تحولات صنعت تلفن‌های هوشمند کمک قابل توجهی می‌کند، کمپانی آمریکایی «اپل» (Apple) است. نام اپل بدون تردید برای همه ما آشناست و همه از محصولات این شرکت به‌عنوان یکی از لاکچری‌ترین محصولات بازار یاد می‌کنند. در سال‌های اخیر کومپانی‌های زیادی سعی داشته‌اند که با کنار زدن این هیولای دنیای تکنولوژی، جای آن را بگیرند اما با اطمینان می‌توان گفت که هیچ شرکتی نتوانسته از نظر مرغوبیت کالایی در حد محصولات اپل ارائه دهد. این شرکت در تاریخ 13 اکتبر سال 2020 پرچم‌دار جدید خود را با نام iPhone 12 عرضه کرد و بار دیگر تغییر و تحولی در استانداردها به‌وجود آورد. این گوشی که جانشینی برای iPhone 11 به‌حساب می‌آید، با حذف شارژر از جعبه گوشی سروصدای زیادی به‌وجود آورد. در ادامه با نقد و بررسی Apple iPhone 12 همراه ما باشید.

 

ظاهر و طراحی گوشی

کافی است کمی به ظاهر این گوشی توجه کنید تا به میزان شباهت‌اش با گوشی‌های آیفون 4 و 5 پی ببرید. این گوشی هوشمند در قاب جلویی خود کریستال‌های میکروسکوپی سرامیکی دارد و به کمک تکنولوژی جدید Corning Glass مقاوم بسیار خوبی را به‌دست آورده است. اپل اعلام کرده که این تلفن همراه نسبت به نسخه قبلی خود یعنی iPhone 11، مقاومتی 4 برابری را از خود نشان می‌دهد. علاوه‌بر این قاب پشتی این محصول از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و به این راحتی‌ها لکه و اثرانگشت را جذب نمی‌کند.

از آنجایی که گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 12 گریپ خیلی خوبی ندارد، ما در بررسی Apple iPhone 12 پیشنهاد می‌کنیم که حتما یک قاب برای آن تهیه نمایید چون ممکن است به‌صورت اتفاق از دست‌تان لیز بخورد. یک شیشه یاقوتی از بخش مربوط به ماژول‌های دوربین محافظت می‌کند و مانع از ایجاد خط و خش می‌شود. همچنین این دستگاه از استاندارد IP68 بهره می‌برد که این بدان معناست که می‌تواند در برابر آب (به مدت 30 دقیقه در عمق 6 متر) مقاوت کند.

بدنه این گوشی با نسخه 11 از خانواده آیفون‌ها تفاوتی ندارد و از جنس شیشه ساخته شده است و همچنین فریمی آلومینیمی نیز دارد. قاب پشتی گوشی مقاومت بسیار خوبی دارد و همین امر موجب می‌شود که در برابر خط و خش آسیب نبیند. شایان ذکر است که فریم آلومینیمی آن با وجود این که به اندازه نسخه Pro زیبا نیست، اما موجب سبکی گوشی و کم شدن احتمال کثیفی با لکه و اثر انگشت را به‌دنبال دارد.

نمایشگر این گوشی ابعادی 6.1 اینچی دارد و لبه‌های این محصول گرد هستند. این گوشی پنل شیشه‌ای با حاشیه‌های بسیار ناچیز در لبه‌ها دارد. این دستگاه در پشت خود دارای دو دوربین است که به حالتی عمودی قرار گرفته‌اند. همچنین فلاش نیز در کنار همین دوربین‌ها قابل مشاهده است. حسگر اثرانگشت نیز در زیر صفحه نمایش گوشی قرار گرفته و نسبت به نسل قبلی خود از دقت و سرعت بیشتری برخوردار است.

حین بررسی Apple iPhone 12 متوجه شدیم که این گوشی در ابعاد 7.4×71.5×146.7 میلی‌متری  و با وزن 164 گرمی عرضه شده است. در پایین آیفون 12 یک درگاه Lightning قرار گرفته است و در کنار آن نیز دریچه‌های اسپیکر دیده می‌شوند. درگاه Lightning این گوشی برای شارژر و هدفون مشترک است و جک 3.5 میلی متری در این محصول وجود ندارد. سمت راست گوشی شامل کلیدهای تنظیم صدا و کلید پاور است. همچنین درگاه سیم‌کارت این تلفن همراه در لبه‌ی سمت چپ واقع شده است. این دستگاه قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه را ندارد ولی حجم زیاد حافظه داخلی آن، نیاز شما را به کارت SD از بین می‌برد.

 

صفحه نمایش

رزولوشن صفحه نمایش این محصول 1170*2532 است و از فناوری Super Retina XDR OLED پشتیبانی می‌کند. در حیث کیفیت نمایشگر شاید تنها رقیب این غول آمریکایی، گوشی جدید سامسونگ از خانواده S باشد و محصول دیگری را پیدا نمی‌کنید که بتواند کیفیت نمایشگر این تلفن هوشمند را به شما ارائه دهد.

گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 12 صفحه نمایشی به اندازه 6.1 اینچ دارد که 86 درصد بدنه آن را تشکیل می‌دهد و تراکم پیکسلی آن معادل 460  پیکسل در هر اینچ است. می‌توان گفت صفحه نمایش این محصول استاندارد جدیدی را در بین گوشی‌های پرچم‌دار به‌وجود آورده است. آیفون 12 دارای پوشش Oleophobic برای صفحه‌ نمایش است و در مقابل آسیب مقاوت زیادی دارد. این محصول نمایشگری کاملا صاف دارد و حتی قوس 2.5 بعدی در آن مشاهده نمی‌شود که این موضوع به زیبا شدن هرچه بیشتر آن کمک کرده است.

این دستگاه به فناوری MageSafe نیز مجهز است که به آن اجازه می‌دهد تا به‌صورت بی‌سیم نیز شارژ شود. حاشیه در پرچم‌دار جدید اپل 20 درصد کمتر از آیفون 11 شده است. همچنین ناچ یا محل قرارگیری دوربین سلفی و حسگر تشخیص چهره همچنان مثل نسخه‌های قبلی وجود دارد و به نظر نمی‌رسد اپل برنامه‌ای برای حذف آن داشته باشد.

 

سخت افزار

گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 12 از پردازنده‌ی 5 نانومتری و فوق‌العاده A14 Bionic قدرت می‌گیرد که در انحصار خود اپل است. این پردازنده از 6 هسته با فرکانس‌هایی در محدوده‌ی 1.8 تا 3.1 گیگاهرتز تشکیل شده است.

این محصول نسبت به نسل پیشین خود از نظر پردازشی پیشرفت 40 درصدی را تجربه کرده است به شکلی که جدیدترین پردازنده اپل حدود 11.8 میلیارد ترانزیستور در خود می‌بیند. همچنین قدرت این پردازنده نسبت به گوشی iPhone 11، 50 درصد افزایش یافته است. بهبود 70 درصدی پردازش مبتنی بر شبکه عصبی (NPU) نیز در جدیدترین پرچم‌دار اپل موجب شده که فناوری هوش مصنوعی (AI) و یادگیری ماشینی (Machine Learning) از عملکرد بهتری برخوردار شوند. حالا در گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 12 به لطف داشتن مودم X55 5G می‌توان از پهنای باند 5G نیز استفاده کرد. اگر قدرت پردازشی A14 تا این حد بالا نبود، نمی‌توانستیم امکانات جدید دوربین مثل HDR 3، Deep Fusion، Dolby Vision و دیگر ویژگی‌های مشابه را در این محصول شاهد باشیم. در مجموع باید گفت که این گوشی قوی‌ترین پردازنده حال حاضر را در کل بازار جهانی دارد و به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها شرکتی دیگر بتواند به تکنولوژی‌ای بهتر از نمونه آمریکایی دست یابد. اگرچه سامسونگ در سال‌های اخیر خود را به یک قدمی اپل رسانده اما نتوانسته عملکردی بهتر را ارائه دهد.

پردازنده گرافیکی چهار هسته‌ای Apple GPU و 4 گیگابایت رم نیز به کمک دستگاه آمده‌اند تا قدرت فوق‌العاده بالایی را برای پردازش اطلاعات به این گوشی ببخشند.

 

این تلفن هوشمند با اطلاعات سخت افزاری ذکر شده در بالا مشخصا می‌تواند نیاز روزمره شما را برطرف کند. همچنین قادر است جدیدترین و سنگین‌ترین بازی‌ها را با بهترین کیفیت و بدون کوچکترین لگ و مشکل اجرا نماید. این پردازنده به گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 12 اجازه می‌دهد که چندین برنامه سنگین را به‌صورت هم‌زمان باز کند.

لازم به ذکر است که این گوشی با اینکه 128 گیگابایت گنجایش دارد ولی قادر به پشتیبانی از کارت میکرو SD نیز که این موضوع با وجود حافظه داخلی زیاد چندان هم به چشم نمی‌آید.

در قسمت پایین دستگاه پورت لایتنینگ نیز دیده می‌شود که به منظور شارژ و برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌ها تعبیه شده است. علاوه‌بر این جالب توجه است که این گوشی در جعبه خود شارژر ندارد و باید برای خرید شارژر به‌صورت جداگانه چیزی حدود 20 دلار هزینه کنید.

این گوشی هوشمند قابلیت استفاده از دو سیم‌کارت به‌صورت هم‌زمان را دارد و همچنین هر دو سیم‌کارت می‌توانند از قابلیت 5G استفاده کنند. در لبه پایینی دستگاه نیز دو جایگاه برای اسپیکر مشاهده می‌شود که در مقایسه با رقبای خود کیفیت بسیار بهتری دارد و در صداهای بلند نیز نویز زیادی ایجاد نمی‌کند.

 

نرم افزار و رابط کاربری

گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 12 با سیستم‌عامل اندروید iOS 14 به بازار عرضه شده است. در این نسخه از سیستم‌عامل iOS، ویجت‌ها در صفحه خانگی نیز نمایش داده می‌شوند، شکل و شمایل جدید App Library موجب جذاب‌تر شدن آن شده است و نقشه و پیام‌ها هم بهتر از قبل شده‌اند. بد نیست اشاره کنیم که تغییرات دیگری هم مانند کاهش اندازه پنجره اعلان و تماس رخ داده است که در مجموع موجب بهبود رابط کاربری این تلفن همراه شده است.

باتری

این گوشی حداقل یک روز یا تا دو روز برای فعالیت‌های روزمره و نیمه سنگین پاسخ نیازهای شما را خواهد داد. حین بررسی Apple iPhone 12 به این مهم پی بردیم که شارژ سریع 20 واتی این محصول می‌تواند طی 30 دقیقه شارژ این تلفن هوشمند را از 0 تا 58 درصد برساند. گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 12 از شارژر بی‌سیم پشتیبانی می‌کند که می‌توان این مورد را مزیت‌های آن به‌شمار آورد. این محصول از یک باتری 2815 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که 10 درصد از نسخه قبلی خود کوچک‌تر است. طبق ادعای اپل کوچک شدن باتری نه‌تنها تاثیری روی کاهش شارژدهی نداشته، بلکه عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد، اما در عمل این‌گونه نیست و از باتری این تلفن همراه انتظار بیشتری می‌رفت. باتری این گوشی می‌تواند برای 13 ساعت پخش ویدیو دوام آورد ولی باتری آیفون 11 تا 15 ساعت هم دوام می‌آورد. اما در کل این باتری بدون شک عملکرد خوبی نسبت به نمونه‌های دیگر رقبا دارد و می‌تواند رضایت مشتری را جلب نماید.

امنیت

این تلفن هوشمند از اثر انگشت در زیر نمایشگر استفاده می‌کند که همانطور که قبلا اشاره شد نسبت به آیفون 11 عملکرد بهتری دارد و بسیاری از مشکلات نسخه قبلی در این گوشی دیده نمی‌شود. این دستگاه از قابلیت تشخیص چهره نیز بهره می‌برد که عملکرد خوبی را از خود به نمایش ‌می‌گذارد.

 

دوربین

دوربین استاندارد عریض (Wide) و دوربین فوق عریض (Ultrawide) دوربین‌های پشت این گوشی هستند. مشخصات دوربین اصلی این محصول به شرح زیر است:

حسگر 12 مگاپیکسلی با دریچه‌ی دیافراگم f/1.6، فاصله کانونی لنز 26 میلی‌متری (Focus Length 26 mm) و قابلیت ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز 1.4 میکرومتر (1.4µm Pixel Size) است که از فناوری فوکوس اتوماتیک (dual pixel PDAF)

دوربین فوق عریض این تلفن همراه نیز شامل دوربینی 12 مگاپیکسلی با دریچه‌ی دیافراگم f/2.4، فاصله کانونی لنز 13 میلی‌متری (Focus Length 13 mm) و سایز سنسور 1/3.4 اینچ (Sensor Size 1/3.4 Inch) می‌شود.

قابلیت‌هایی نظیر HDR 3 ،Deep Fusion و Night mode به لطف قدرت پردازشی بالای این گوشی ممکن شده‌اند که یکی از بهترین قابلیت‌های این پرچم‌دار به‌حساب می‌آیند. فناوری HDR 3 همان حالت HDR است و با عمق دادن به تصویر موجب ثبت عکس‌هایی بسیار باکیفیت‌تر می‌شود. در محیط‌های تیره و در هنگام شب ویژگی Night Mode به‌صورت اتوماتیک فعال می‌شود تا کاربر بتواند تصاویری باکیفیت‌تر از حالت عادی را ثبت نماید.

دوربین سلفی گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 12 دو میدان دید دارد. اگر گوشی در حالت عمودی قرار بگیرید، عکس‌ها با رزولوشن 7 مگاپیکسلی ثبت می‌شوند؛ البته این تصاویر همان عکس‌های 12 مگاپیکسلی هستند که به شکلی دیگر برش خورده‌اند. با افقی گرفتن گوشی می‌توانید عکس‌های 12 مگاپیکسلی ثبت کنید. این دوربین قطعا در حد و اندازه‌های دوربین پشتی گوشی نیست ولی باز هم کیفیت بسیار خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد. دوربین این گوشی می‌تواند به‌خوبی سوژه را از زمینه جدا کند. برخلاف انتظارات حالت Night Mode تاثیر چشم‌گیری را ایجاد نمی‌کند و عکس‌ها همچنان کمی نویز دارند.

داشتن Quad-LED و Dual-Tone Flash، قابلیت عکاسی پانوراما (Panorama)، قابلیت عکاسی HDR، قابلیت فیلم‌برداری 4K با سرعت 60 فریم بر ثانیه، قابلیت فیلم‌برداری حرکت آهسته (Slow Motion) با سرعت 240 فریم بر ثانیه با کیفیت Full HD و داشتن تایمر از دیگر قابلیت‌های دوربین اصلی این گوشی هستند.

جمع‌بندی

شرکت اپل هرساله با انتشار جدیدترین محصولات خود تکانی به صنعت تلفن‌های هوشمند می‌دهد. این شرکت آمریکایی با عرضه گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 12 گوشی‌های پرچم‌دار را از نظر پردازشی ه سطحی جدید برد. همچنین نمایشگر این گوشی توانست استانداردهای جهانی را با تغییراتی روبه‌رو کند. در مجموع و در انتهای بررسی Apple iPhone 12 باید گفت شما با غولی از اپل مواجه هستید که به این زودی‌ها مانندش را نخواهید دید. شاید بسیاری از افراد با دیدن برچسب قیمتی این گوشی هوشمند کمی شکه شوند اما باید بدانید که گوشی موبایل اپل مدل Apple iPhone 12 یک ابرقدرت در صنعت تلفن‌های همراه به‌حساب می‌آید و شما با خرید آن تا چندین سال به گوشی جدیدی نیاز نخواهید داشت.

MiladTiTAN
ارسال دیدگاه