پاوربانک چیست؟ | صفر تا صد مزایا و معایب استفاده از پاوربانک

پاوربانک چیست

امروزه و در عصر پرشتاب دیجیتال، استفاده از تلفن‌های هوشمند بیشتر از هر زمان دیگری افزایش یافته است. بنابراین استفاده مکرر از گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های قابل حمل می‌تواند باتری آن‌ها را به سرعت خالی کند و اغلب ما در نیمه‌های روز مجبور به شارژ گوشی‌هایمان هستیم. پاور بانک وسیله ای قابل حمل است که انرژی الکتریکی را ذخیره می‌کند و به شما امکان می‌دهد دستگاه‌های خود را بدون نیاز به توقف و دسترسی به برق شهری، شارژ کنید. در این مقاله به بررسی انواع پاوربانک‌ها، ظرفیت‌ پاوربانک، قابلیت‌های شارژدهی، محدودیت‌های استفاده و مزایا و معایب آن‌ها می‌پردازیم.

انواع پاوربانک‌ها:

پاوربانک‌ها در اشکال، اندازه‌ها و ظرفیت‌های مختلف تولید می‌شوند تا نیازهای کاربران را برآورده کنند. سه نوع اصلی پاوربانک عبارت است از:

  • پاوربانک‌های جیبی:

این پاوربانک‌های جمع و جور برای مواقع اضطراری ایده آل هستند و اغلب می‌توانند در جیب یا کیف شما جا شوند. ظرفیت ذخیره‌سازی به نسبت کمی دارند و برای 1 یا 2بار شارژدهی مناسب هستند.

  • پاوربانک‌های با ظرفیت بالا:

این پاوربانک‌ها با ابعادی بزرگتر از پاوربانک‌های جیبی طراحی شده‌اند که برای سفرهای طولانی‌تر کاربرد دارند. پاوربانک‌های با ظرفیت بالا از میزان شارژدهی بالاتری نیز برخوردار هستند و می‌توانند دستگاه‌های مختلف را (براساس میزان ظرفیت باطری آن‌ها) با یک بار شارژ پاوربانک، شارژ کنند. بدیهی است ظرفیت، یکی از عوامل اثرگذار در قیمت پاوربانک‌ می‌باشد.

  • پاوربانک‌های خورشیدی:

در این پاوربانک‌ها با استفاده از پنل‌های خورشیدی قرار گرفته در طراحی آن‌ها، می‌توانند از طریق نور خورشید شارژ شوند یعنی شما برای شارژ پاوربانک نگران دسترسی به برق شهری نیستید و با نور خورشید نیز می‌توانید آن‌را شارژ کنید. این پاوربانک‌ها انتخاب مناسبی برای دوست‌داران طبیعت، کمپینگ و… می‌باشد.

پاوربانک خورشیدی

ظرفیت اسمی پاوربانک‌:

ظرفیت اسمی پاوربانک‌ها برحسب میلی آمپر ساعت (mAh) اندازه‌گیری می‌شود و نشان‌دهنده حداکثر مقدار انرژی است که پاوربانک می‌تواند با یک بار شارژ کامل در خود ذخیره کند. با این حال، به دلیل عواملی مانند اتلاف انرژی در هنگام شارژ و خالی شدن شارژ، ظرفیت واقعی که تجربه خواهید کرد معمولا کمتر از ظرفیت اسمی می‌باشد.

ظرفیت واقعی پاور بانک:

ظرفیت واقعی پاوربانک، میزان شارژی است که یک پاوربانک به طور موثر، دستگاه‌های با ظرفیت باتری مختلف را شارژ می‌کند.

فرض کنید ظرفیت باتری تلفن همراه‌تان mAh3000 و ساعت هوشمندتان نیز mAh800 است و شما یک پاوربانک با ظرفیت اسمی پنج هزار میلی آمپر ساعت دارید. با یک‌بار شارژ کامل پاوربانک توانستید یک‌بار تلفن همراه و 2بار هم ساعت خود را شارژ کنید در این صورت ظرفیت واقعی پاوربانک شما چند میلی آمپر است؟
بله، چهارهزارو ششصد میلی آمپر!

این اختلاف چهارصد میلی آمپری می‌تواند ناشی از اتلاف انرژی در مدار و تبدیل ولتاژ باشد.

یک پاوربانک چندبار می‌تواند شارژدهی کند؟

تعداد شارژهایی که یک پاوربانک می‌دهد به ظرفیت آن و اندازه باتری دستگاه‌های شما بستگی دارد. به طور کل می‌توان گفت، پاوربانک‌های با ظرفیت بالا می‌توانند دفعات بیشتر و طبیعتا دستگاه‌های بیشتری را شارژ کنند. با این حال، شایان ذکر است که شارژ دستگاه‌های بزرگتر مانند تبلت‌ها یا لپ‌تاپ‌ها در مقایسه با شارژ تلفن‌های هوشمند، انرژی بیشتری از پاوربانک مصرف می‌کند.

محدودیت‌های استفاده از پاوربانک:

در حالی که پاور بانک‌ها فوق‌العاده مفید هستند، در استفاده از آن‌ها محدودیت‌هایی نیز وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید:

  • دما:

دماهای بالا می‌تواند بر عملکرد پاوربانک تأثیر بگذارد و حتی به آن آسیب برساند. از استفاده یا نگهداری پاوربانک‌ها در محیط‌های خیلی گرم یا سرد خودداری کنید.

  • سازگاری با دستگاه‌های مورد استفاده‌تان:

از سازگاری دستگاه‌هایتان با ولتاژ و جریان خروجی پاوربانک اطمینان حاصل کنید این اطلاعات در قسمت مشخصات هر پاوربانک نوشته شده است. استفاده از پاوربانک‌های نامناسب می‌تواند منجر به شارژ ناقص یا حتی ایجاد آسیب جدی شود. به عنوان مثال ICشارژ تلفن‌همراه شما را بسوزاند!

مزایا استفاده از پاوربانک:

استفاده از پاوربانک مزایای خاص خودش را دارد، در اینجا به 3 مورد اصلی آن اشاره کرده‌ایم.

  • قابلیت حمل:

با داشتن پاوربانک به راحتی می‌توانید دستگاه‌های خود را در هر مکانی شارژ کنید، چه در حال پیاده‌روی باشید چه در فضای باز و مسافرت.

  • همیشه دردسترس هستید:

هنگامی که باتری دستگاه شما رو به اتمام است و پریز برق دردسترس نیست، شما می‌توانید به راحتی با یک پاوربانک تلفن‌ همراه‌تان را شارژ کنید.

  • طول عمر دستگاه:

شارژ منظم با شارژر همراه می‌تواند فشار روی باتری دستگاه شما را کاهش دهد و به طور بالقوه طول عمر کلی آن را افزایش دهد، چطور؟! می‌دانیم که اغلب دستگاه‌های امروزی از باطری لیتیومی استفاده می‌کنند و بهتر است این دستگاه‌ها بین محدوده 30 الی 80 درصد شارژ شوند. طبیعی است که رعایت این نکته اگر به پاوربانک دسترسی نداشته باشید کمی سخت خواهد بود چون ممکن است وسط یک روز کاری باطری گوشی شما کمتر از 30 درصد شود یا به علت کار ضروری که پیش آمده مجبور شوید تلفن‌همراه‌تان را قبل از این‌که80 درصد شارژ شود از شارژر جدا کنید.

 

 

مزایای استفاده از پاوربانک

معایب استفاده از پاوربانک:

استفاده از پاوربانک مانند هر وسیله دیگری هم مزایای خودش را دارد و هم معایبی دارد. اما ضرر پاوربانک برای گوشی در مقابل فواید آن بسیار کم است. با این حال از جمله معایب آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اندازه و وزن:

پاوربانک‌های با ظرفیت بالا به دلیل باتری بزرگتری که دارند، اغلب دارای ابعاد فیزیکی بزرگتر و وزن بیشتر هستند. پس ممکن است با کمبود جا و سنگینی مواجه شوید.

  • مشکلات سازگاری:

همه پاوربانک‌ها با هر دستگاهی سازگار نیستند. استفاده از پاوربانک با خروجی آمپر و ولتاژ ناهمسان با دستگاه شما می‌تواند منجر به شارژ کند و حتی آسیب به باطری دستگاه شما شود.

  • تاثیرات زیست محیطی:

پاوربانک‌ها، زمانی که عمر مفیدشان به پایان می‌رسد، در تولید زباله‌های الکترونیکی نقش دارند. که با دفع نادرست می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند.

  • راه‌حل دائمی نیست:

پاوربانک‌ها جایگزین مناسبی برای شارژ با برق شهری یا برق با جریان ثابت نیستند.

  • زمان شارژ پاوربانک:

شارژ یک پاوربانک می‌تواند چندین ساعت طول بکشد و برخی از مدل‌ها نیاز به شارژ یک شب تا صبح دارند.

 

معایب استفاده از پاوربانک

جمع‌بندی:

پاوربانک‌ها به ابزاری ضروری برای زندگی مدرن تبدیل شده‌اند و ما را قادر می‌سازند تا در هر جایی بتوانیم از دستگاه‌های هوشمندمان استفاده کنیم. با درک انواع مختلف پاوربانک‌ها، ظرفیت‌ها، ملاحظات استفاده و مزایا و معایب آن‌ها می‌توانید هنگام انتخاب و استفاده از پاوربانک متناسب با نیازها و سبک زندگی خود تصمیمات آگاهانه بگیرید. به یاد داشته باشید که در خرید پاوربانک، سازگاری و کارایی را در اولویت قرار دهید. همچنین در شارژ کردن باتری‌های لیتیوم یونی دقت کنید، از شارژهای شب تا صبح پرهیز کنید چون سبب بروز آسیب به پاوربانک و در نهایت منجر به خرابی باتری و بادکردن پاوربانک می‌شود.

majid
ارسال دیدگاه