هیولای جدید کره‌ای | بررسی گوشی موبایل سامسونگ مدل Samsung Galaxy S21 Ultra

سامسونگ در بین همه افراد نامی کاملا آشناست و جدای از صنعت تولید تلفن‌های هوشمند، فعالیت آن‌ها در زمینه تولیدات وسایل خانگی آن‌ها را بیش از پیش به شهرت رسانده است. این شرکت کره‌ای سال‌هاست که در زمینه تکنولوژی فعالیت می‌کند و توانسته در این سال‌ها مشتریان زیادی را به خود جذب کند. در چند سال اخیر فعالیت این کومپانی در زمینه تولیدات گوشی‌های موبایل بیشتر شده و تواسنته جزو بهترین‌های این صنعت باشد. سامسونگ بدون شک در کنار شرکتی مثل اپل، از غول‌های صنعت تولیدات تلفن‌های هوشمند به‌حساب می‌آید. نتیجه سال‌ها زحمت و تلاش فراوان و سرمایه‌گذاری‌های کلان تبدیل به محصولی به‌نام Galaxy S21 Ultra 5G شده است. این گوشی هوشمند که در تاریخ 14 ژانویه 2021 روانه بازار شد در حال حاضر یکی از برترین‌های تاریخ صنعت محسوب می‌شود. کمتر کسی می‌توانست تصور کند به این سرعت یک محصول از شرکت سامسونگ تولید شود که بتواند از نظر کیفیت جای Galaxy Note 20 Ultra را بگیرد. این غول آسیایی با عرضه گوشی موبایل Samsung Galaxy S21 Ultra بار دیگر قدرت خود را به رخ رقبای خود کشید. البته حذف شدن شارژر از جعبه گوشی جار و جنجال‌هایی را به‌دنبال داشت که به‌گفته شرکت سامسونگ این اقدام به منظور حفاظت از محیط زیست بوده است. قابل ذکر است که شرکت آمریکایی اپل پیش‌تر دست به چنین اقدامی زده بود و راه را برای ساموسنگ هموار کرده بود. در ادامه با نقد و بررسی Samsung Galaxy S21 Ultra با ما همراه باشید.

 

ظاهر و طراحی گوشی

بدنه این گوشی به قدری زیبا کار شده است که همان نگاه ابتدایی شما را شیفته آن خواهد کرد. این تلفن هوشمند با رنگ‌های مشکی (Phantom Black)، نقره‌ای (Phantom Silver)، خاکستری (Phantom Titanium)، سرمه‌ای (Phantom Navy) و قهوه‌ای (Phantom Brown) راهی بازار شده که چهره‌ای شیک و باکلاس را به این گوشی داده است.

حین بررسی Samsung Galaxy S21 Ultra متوجه شدیم که بدنه گوشی موبایل سامسونگ مدل Samsung Galaxy S21 Ultra شیشه‌ای است و همچنین به‌دلیل داشتن رنگ‌های خاص، به یکی از شیک‌‌ترین گوشی‌های بازار تبدیل شده است. جدیدترین نسخه گوریلا گلس، یعنی گوریلا گلس ویکتوس در این گوشی هوشمند به کار رفته است محافظت از گوشی را به نحو احسن انجام می‌دهد و حتی توانسته از تست سقوط 2 متری نیز سالم بیرون آید. استاندارد IP68 نیز در این تلفن همراه لحاظ شده است که به آن اجازه می‌دهد تا در عمق 1.5 متری نیز به مدت 30 دقیقه بدون ایجاد مشکل غوطه‌ور شود و در برابر نفوذ گرد و غبار به طور کامل مقاومت کند.

صفحه نمایش این گوشی موبایل 6.8 اینچ است و لبه‌های این محصول گرد هستند. این گوشی پنل شیشه‌ای با انحنایی در لبه‌ها دارد و حاشیه این گوشی نیز به حداقل رسیده است.

گوشی موبایل ساموسنگ مدل Samsung Galaxy S21 Ultra در پشت خود چهار دوربین دارد که در بخشی مستطیلی را تشکیل داده‌اند. همچنین فلاش نیز در کنار همین دوربین‌ها قابل مشاهده است. این گوشی از حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر بهره می‌برد و از نوع اولتراسونیک (ultrasonic) است. شایان ذکر است که اندازه‌ی آن 1.7 برابر بزرگتر از نسخه‌های قبلی است. این ویژگی به این تلفن هوشمند کمک می‌کند که علاوه‌بر دقت بالاتر و باز کردن آسان‌تر، سرعت عمل بیشتری نیز داشته باشد.

این گوشی هوشمند ابعادی معادل 8.9×75.6×165.1 میلی‌متر دارد و با وزن 227 گرمی وارد بازار شده است. یک درگاه USB Type-C 3.2 در قسمت پایینی گلکسی S21 الترا قرار دارد که جایگاه مشترک شارژر و هندزفری به‌حساب می‌آید و در کنار آن نیز دریچه‌های اسپیکر دیده می‌شوند. سمت راست گوشی شامل کلیدهای تنظیم صدا و کلید پاور است. در لبه‌ی بالا روزنه‌ی میکروفون قرار دارد و درگاه سیم‌کارت نیز در لبه‌ی پایینی واقع شده است.

صفحه نمایش

نمایشگر این محصول رزولوشنی معادل 1440*3200 دارد و از فناوری Dynamic AMOLED 2X پشتیبانی می‌کند. این فناوری به دستگاه اجازه می‌دهد که نوردهی بسیار خوب و تصاویر پویاتری را برای کاربران به ارمغان آورد.

نرخ به‌روزرسانی این تلفن هوشمند 120 هرتز است و این بدان معناست که نمایشگر گوشی موبایل سامسونگ مدل Samsung Galaxy S21 Ultra فوق‌العاده خوب است و همچنین این صفحه نمایش به کاربران کیفیت Quad HD را ارائه می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید به تجربه‌ای باورنکردنی برسید.

میزان نور 1500 نیتی این گوشی باعث می‌شود که در زیر نور شدید خورشید هم بتوانید نوشته‌های کم‌رنگ یا خاکستری رنگ را بدون مشکل مطالعه نمایید. میزان نور متوسط این تلفن هوشمند نزدیک به 820 است و باید گفت که در مقایسه با رقیب همیشگی خود یعنی غول جدید اپل، عملکردی بهتر را ارائه می‌نماید. این دستگاه کنتراستی معادل 3000000:1 دارد که یعنی وضوح آن 50 درصد بیشتر از گوشی S20 Ultra است.

گوشی موبایل سامسونگ مدل Samsung Galaxy S21 Ultra دارای نمایشگر 6.8 اینچی بوده که نسبت صفحه به بدنه آن 89.8 است و تراکم پیکسلی معادل 515 پیکسل در هر اینچ دارد. با اطمینان می‌توان گفت محصول مذکور بهترین، یا حداقل یکی از بهترین نمایشگرهای حال حاضر گوشی‌های هوشمند را در اختیار دارد.

سخت افزار

گوشی موبایل گلکسی S21 Ultra از پردازنده‌ا‌ی 5 نانومتری و رده بالای Exynos 2100 بهره می‌گیرد. این پردازنده دارای 8 هسته با فرکانس‌های 2.2، 2.8 و 2.9 گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی Mali-G78 MP14 GPU و 12 گیگابایت رم نیز به یاری دستگاه آمده‌اند تا به شما اجازه دهد که قادر باشید هر عمل گرافیکی که دوست دارید را با این دستگاه به انجام برسانید.

این تلفن هوشمند با اطلاعات سخت افزاری ذکر شده قادر است چندین بازی و برنامه را به‌صورت هم‌زمان اجرا نماید و همچنین می‌تواند در کمترین زمان ممکن فایل‌هایی با کیفیت 4K را ویرایش نماید. تراشه مربوطه عملکرد خیره کننده‌ای دارد ولی با این وجود هم نمی‌توان آن را با تراشه گوشی جدید اپل قیاس کرد. این تراشه نمی‌تواند در رقابت با تراشه A14 اپل سربلند بیرون بیاید اما شرکت سامسونگ اعلام کرده که روی این بخش سرمایه‌گذاری بیشتری خواهد کرد تا در سال‌های پیش‌رو بتواند پردازنده‌ای در حد و حدود محصولات اپل را ارائه کند. ممکن است که این تراشه که ساموسنگ درمورد آن صحبت می‌کند برای بار نخست روی سری Note به‌کار رود.

بد نیست بگوییم که گوشی موبایل سامسونگ مدل Samsung Galaxy S21 Ultra با اینکه 256 گیگابایت گنجایش دارد ولی از میکرو رم پشتیبانی نمی‌کند. البته توسعه فضاهای ابری نیازها به حافظه‌های خارجی را کمتر و کمتر کرده است و باید گفت که در واقع 256 گیگابایت حافظه این گوشی اکثر افراد را راضی می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این تلفن هوشمند قابلیت پشتیبانی از قلم Galaxy S Pen است که برای اولین بار در سری S سامسونگ شاهد آن هستیم. این ویژگی به شما کمک می‌کند که یادداشت برداری، امضای اسناد دیجیتالی و حتی نقاشی را به‌ سادگی هرچه بیشتر با این محصول انجام دهید. البته شرکت سامسونگ این قلم را در جعبه گوشی قرار نداده است و باید خودتان آن را به‌صورت جداگانه خریداری کنید.

گوشی جدید سامسونگ می‌تواند از دو سیم‌کارت به‌صورت هم‌زمان استفاده کند و همچنین نکته مثبت دیگر این است که هر دوی این سیم‌کارت‌ها می‌توانند از قابلیت 5G استفاده کنند. در لبه پایینی دستگاه نیز یک جایگاه برای اسپیکر وجود دارد که عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌دهد و یکی از بهترین‌های حال حاضر بازار است.

در قسمت پایین دستگاه پورت USB Type-C 3.2 نیز دیده می‌شود که به جهت شارژ و برقراری ارتباط با سایر دستگاه‌ها تعبیه شده است.

نرم افزار و رابط کاربری

سیستم‌عامل گوشی موبایل سامسونگ مدل Samsung Galaxy S21 Ultra اندروید 11 بوده و از جدیدترین رابط کاربری سامسونگ یعنی One UI 3.1 استفاده می‌کند. این رابط کاربری بسیار ساده و پرسرعت بوده و باید اذعان کرد که دستیار هوشمند اختصاصی سامسونگ، یعنی Bixby نیز دستخوش تغییرات زیادی شده و حالا قادر است لذت بیشتری را به کاربران ارائه دهد. توانایی ترجمه سریع، تشخیص متن و تفکیک رنگ از مواردی هستند که این دستیار هوشمند می‌تواند برای کاربر انجام دهد.

باتری

باتری این دستگاه حجمی معادل 5000 میلی آمپر ساعتی دارد و با آن می‌توانید به‌راحتی تا یک روز کامل، از موبایل خود استفاده کنید و نگران تخلیه باتری نباشید. عملکرد شارژدهی این گوشی در قیاس با رقیب خود یعنی اپل بسیار بهتر است. به لطف این باتری شما می‌توانید تا 11 ساعت و 25 دقیقه از طریق شبکه 5G گوشی به تماشای ویدیو بپردازید. همانگونه که قبل‌تر هم اشاره شد، این گوشی در جعبه خود شارژر ندارد و کاربر باید به‌صورت جداگانه آن را تهیه کند. این گوشی به کمک یک شارژر 25 واتی می‌تواند ظرف مدت 30 دقیقه تا 56 درصد شارژ شود که در بررسی Samsung Galaxy S21 Ultra یکی از مزایای آن محسوب می‌شود.

امنیت

گوشی موبایل سامسونگ مدل Samsung Galaxy S21 Ultra از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده می‌کند. این سنسور 1.7 برابر از گوشی‌های قبلی این شرکت کره‌ای بزرگتر است و سرعت و دقت بالاتری نیز دارد. سامسونگ رای این گوشی از حسگر اولتراسونیک (ultrasonic) استفاده کرده است که توانسته رضایت مشتریان را تا حد زیادی به‌دست آورد. این گوشی قابلیت تشخیص چهره از طریق دوربین سلفی را نیز دارد که عملکرد آن به محیط بستگی دارد و چندان هم مطمئن نیست.

دوربین

دوربین استاندارد عریض (Wide)، دوربین فوق عریض (Ultrawide)، دوربین تله‌فوتو پریسکوپی (Periscope Telephoto) و دوربین تله‌فوتو (Telephoto) دوربین‌های پشت این گوشی هستند. دوربین اصلی این محصول حسگر 108 مگاپیکسلی، دریچه‌ی دیافراگم f/1.8، فاصله کانونی لنز 24 میلی‌متری (Focal Length 24 mm)، قابلیت ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز 0.8 میکرومتر (0.8µm Pixel Size) و سایز سنسور 1/1.33 اینچی (Sensor Size 1/1.33 Inch) دارد. همچنین این دوربین از فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع PDAF استفاده می‌کند و مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر (Optical Image Stabilization) و Laser AF است.

حین بررسی Samsung Galaxy S21 Ultra متوجه شدیم که دوربین اصلی این تلفن هوشمند کیفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند تصاویر چشم‌نوازی را ثبت کند. همچنین داشتن قابلیت Space Zoom به شما اجازه می‌دهد که بدون مشکل از سوژه‌هایی که فاصله زیادی با شما دارند عکاسی کنید. جالب است بدانید که در عکاسی با این گوشی موبایل حتی وقتی تصویر را 10 برابر می‌کنید تفاوت مشخصی را احساس نخواهید کرد. قابلیت Zoom Lock نیز از دیگر ویژگی‌های این محصول است که در مواقع زوم 100 برابری اثر خود را به‌جا می‌گذارد. ویژگی ذکر شده به شما اجازه می‌دهد تا پس از زوم بسیار زیاد، تصویر را روی سوژه قفل کنید تا تصویر به دلیل تکان خوردن زیاد دوربین خراب نشود. ثبت تصاویر 12 بیتی و HDR بدان معناست که عکس‌های گرفته شده با این تلفن همراه رنگ‌هایی 64 برابر غنی‌تر از S20  اولترا دارد. دوربین گوشی موبایل سامسونگ مدل Samsung Galaxy S21 Ultra در همه حال، از نور کم گرفته تا عکاسی‌های پرتره، عملکرد قابل قبولی دارد و استفاده از تکنولوژی nona-binning در این دستگاه میزان نویز عکس‌ها را به مقدار قابل توجهی کاهش داده است. باید اعتراف کرد که این همه مزایا و کیفیت بالا باز هم نمی‌تواند سامسونگ را در رقابت با محصول جدید اپل پیش بیندازد.

 

مشخصات دوربین فوق‌ عریض (Ultrawide) گلکسی S21 اولترا شامل دوربینی 12 مگاپیکسلی، دریچه‌ی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی لنز 13 میلی‌متری (Focal Length 13mm)، قابلیت ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز 1.4 میکرومتر (1.4µm Pixel Size) و سایز سنسور 1/2.55 اینچی (Sensor Size 1/2.55 Inch) است. این دوربین مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک دوگانه از نوع PDAF بوده و از سنسور فوق لرزشگیر ویدئو (Super Steady video) استفاده می‌کند.

همچنین دوربین تله‌فوتو پریسکوپی (Periscope Telephoto) 10 مگاپیکسلی با دریچه‌ی دیافراگم f/4.9، فاصله کانونی لنز 240 میلی‌متری (Focal Length 240mm)، قابلیت ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز 1.22 میکرومتر (1.22µm Pixel Size) و سایز سنسور 1/3.24 اینچی (Sensor Size 1/3.24 Inch) در این گوشی تعبیه شده است که از فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع PDAF بهره می‌برد، مجهز به لرزشگیر اپتیکال تصویر (Optical Image Stabilization) و زوم اپتیکال 10 برابری (10x optical zoom) دارد.

دوربین چهارم این گوشی از نوع تله‌فوتو (Telephoto) است که رزولوشن 10 مگاپیکسلی، دریچه‌ی دیافراگم f/2.4، فاصله کانونی لنز 70 میلی‌متری (Focal Length 70mm)، قابلیت ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز 1.4 میکرومتر (1.22µm Pixel Size) و سایز سنسور 1/3.24 اینچی (Sensor Size 1/3.24 Inch) دارد. این دوربین نیز مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع PDAF است، از لرزشگیر اپتیکال تصویر (Optical Image Stabilization) استفاده می‌کند و زوم دوگانه اپتیکال 3 برابری (3x Hybrid Optical) دارد.

حالت Director View یکی از ویژگی‌های خاص این گوشی است که به شما اجازه می‌دهد تا محیط را به‌صورت هم‌زمان از تمامی دوربین‌ها مشاهده کنید و نمای دلخواه خود را به‌راحتی پیدا کنید. با کمک قابلیت Super Steady نیز لرزش‌ها کاهش پیدا می‌کنند تا ویدیوها بهتر از قبل شوند.

از دیگر قابلیت‌های دوربین‌های پشت این گوشی می‌توان به قابلیت عکاسی پانوراما (Panorama)، قابلیت عکاسی HDR به‌صورت خودکار، قابلیت فیلم‌برداری 8K، قابلیت فیلم‌برداری با سرعت 960 فریم بر ثانیه (Slow Motion)، قابلیت فیلمبرداری HDR10+، امکان ضبط با صدای استریو (Stereo Sound Rec) و تثبیت کننده الکترونیکی تصویر مبتنی بر ژیروسکوپ (gyro-EIS) شاره کرد.

دوربین سلفی این گوشی دارای حسگری با رزولوشن 40 مگاپیکسل از نوع عریض (Wide) است که دریچه‌ی دیافراگم f/2.2، فاصله کانونی لنز 26 میلی‌متری (Focal Length 26 mm)، قابلیت ثبت تصاویر با پیکسل‎هایی به سایز 0.7 میکرومتر (0.7µm Pixel Size) و سایز سنسور 1/2.8 اینچی (Sensor Size 1/2.8 Inch) دارد. این دوربین مجهز به فناوری فوکوس اتوماتیک از نوع PDAF است و قابلیت استفاده از هر دو دوربین در هنگام مکالمه تصویری (Dual Video Call) را دارد.

قابلیت عکاسی HDR و قابلیت فیلم‌برداری 4K از دیگر قابلیت‌های دوربین سلفی این گوشی هستند.

جمع‌بندی

سامسونگ با این تلفن هوشمند بار دیگر قدرت خود را به رخ رقبا کشید و مشخصا اثبات کرد که به این راحتی قرار نیست میدان را به سایر شرکت‌ها واگذار کند. پس از بررسی Samsung Galaxy S21 Ultra ، این موبایل سامسونگ مشخصا یکی از بهترین گوشی‌هایی است که تا به امروز به بازار موبایل راه یافته است. سامسونگ با عرضه این گوشی خط و نشانی برای رقیب آمریکایی خود یعنی اپل کشید و ثابت کرد که بعید نیست در سال‌های آینده بتواند نظر کیفیت نیز این شرکت را پشت سر بگذارد. دوربین باکیفیت، صفحه نمایش کم‌نظیر، شارژدهی مطلوب، پردازنده همه ‌فن حریف و شکل و شمایل لاکچری از مهم‌ترین نکات مثبت این دستگاه نسبت به رقبای خود هستند. درصورتی که می‌خواهید با خرید یک گوشی خوب مدت زیادی را بدون نیاز به خرید محصولی جدید سپری کنید، بدون تردید گوشی موبایل سامسونگ مدل Samsung Galaxy S21 Ultra انتخاب بسیار معقولی برای شما است.

MiladTiTAN
ارسال دیدگاه