انواع فناوری شارژ

امروزه با گسترش تکنولوژی و افزایش کارآمدی گوشی‌های هوشمند و استفاده مداول در طول روز، نیاز به شارژ سریع وسایل الکترونیکی بیش از پیش احساس می‌شود. بنابراین تولید کنندگان به فکر افزایش توان خروجی شارژرها و کاهش زمان شارژ شدند. وات در مدارهای جریان مستقیم کل توان خروجی است. به عنوان مثال، ۵V*2A=10W به این معنی است که یک شارژر می‌تواند توان ۱۰ وات را برای دستگاه شما فراهم کند. اما در واقعیت میزان انرژی دریافتی یک دستگاه بستگی به چیپست دستگاه شما دارد. در زیر به معرفی برخی از این اصطلاحات می‌پردازیم.

شارژ سریع (Fast Charge)

شارژ سریع رایج ترین مشخصه شارژ است. اگر خروجی شارژر بتواند به سطح ۵ولت / ۱آمپر برسد، می‌توان آن را «شارژ سریع» نامید. به عنوان مثال: ۵V/1.2A، ۵V/1.5A، ۵V/2A

شارژ سریع (QC)

QC یک فناوری شارژ است که توسط Qualcomm طراحی شده است. برای استفاده از این فناوری می‌بایست هم دستگاه و هم شارژر به چیپست‌های QC مجهز باشند. اگر دستگاه یا گوشی شما از تکنولوژی QC بهره‌‎مند نباشد و شما شارژی با این فناوری تهیه کنید در اینصورت امکان استفاده از شارژ سریع برای شما وجود ندارد. QC از ولتاژ بالا و جریان بالا (۵V، ۹V یا ۱۲V، ۲A-2A) برای شارژ دستگاه‌ها استفاده می‌کند. شارژ QC معمولا از گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌ها پشتیبانی می‌کند. همانطور که در بالا اشاره شد اگر از بین دستگاه و شارژر فقط یکی از آن‌ها دارای چیپست QC باشد، دستگاه از Fast Charge به جای QC استفاده می‌کند.

شارژ پاور دلیوری (PD):

فناوری شارژ PD توسط تالار گفتگوی USB Implementers تعریف شده است. کانکتورUSB  به Type-C معمولا درPower Delivery استفاده می‌شود. PD برای شارژ دستگاه‌ها به ولتاژ و جریان بالا (۵V، ۹V، ۱۵V یا ۲۰V، ۱A-5A) نیاز دارد. از آنجایی که ولتاژ و جریان PD بالاتر از QC است، می‌تواند لپ‌تاپ‌ها یا دستگاه‌هایی با نیاز برق بیشتر را نیز پشتیبانی کند. برای استفاده از فناوری شارژ PD به چیپست USB PD نیاز داریم و باید توجه داشته باشیم که اگر فقط یک طرف دارای چیپست PD باشد، دستگاه فقط از شارژ سریع به جای شارژ PD استفاده می‌کند.

مشخصات فناوری‌های ذکر شده در جدول زیر به تفکیک آورده شده است

مدیر سایت
ارسال دیدگاه